Passa al contingut principal

Humans versus màquines: el repte de l’equilibri de la vida.



Humans versus màquines: Aquest sempre ha estat un dels meus dilemes favorits, i és que les novel·les i pel·lícules de ciència ficció han format una bona part del meu bagatge de lectura.

Actualment, la gran majoria de les novel·les a què em refereixo, han estat portades al cinema per diferents i meravellosos directors, que molt ens han fet pensar. Tot i així, mai no vaig poder imaginar com una màquina tan petita, com és un mòbil, ens canviaria tant l'existència.

Socialment, estem en un nivell d'innovació tecnològica tan avançada, i hi hem arribat tan ràpid, que ens costa digerir que les màquines han vingut per quedar-s'hi. I, com tot allò que arriba ràpid i inesperat, ens genera un rebuig inicial, i alhora ens indica, que encara no estem en una etapa madura del seu ús.

Segons Gloria Álvarez, enginyera de telecomunicació i psicòloga social, ens trobem en un moment històric de la tecnologia, on patim els efectes socials de l'arribada dels robots industrials i també els domèstics. Aquests efectes estan principalment relacionats amb la desocupació i han provocat diferents perspectives.

Les persones seran substituïdes pels robots i augmentarà inevitablement la desocupació, diuen les negatives. Tot i això, les visions positives, que afirmen que, a mesura que els ordinadors fan la feina de les persones, les persones incrementen les seves necessitats, per la qual cosa no s'incrementaria la desocupació, sinó tot el contrari.

Sembla que la Federació Internacional de Robots està d'acord amb aquesta tesi positiva. Al sector d'automoció alemany, el nombre d'empleats es va incrementar un 2,5% en mitjana entre el 2010 i el 2015, alhora que el nombre de robots creixia un 3% anualment.

En un grau intermedi es trobarien les administracions públiques que intentarien corregir els desequilibris amb polítiques; la de reduir les jornades laborals, moure règims fiscals al capital, desincentivar la substitució de la mà d'obra a curt termini, cobrir llocs de treball de més demanda, o la garantia d'una renda bàsica universal amb què alguns països com Finlàndia fan proves i que defensen empresaris, sociòlegs, filòsofs, etc.

Entre els efectes més personals, ens trobem els de les TIC, així es denominen les eines i solucions tecnològiques que pretenen la millora de la vida de les persones agilitzant les seves tasques i els processos que tenen a veure amb la informació i la comunicació, referint-se a les xarxes, terminals i serveis oferts.

I en aquest punt, em sembla interessant fer un enfocament al tema: real versus virtual que no deixa de ser el mateix dilema sota una perspectiva més individual, i més propera al comportament humà, una perspectiva per poder entendre el canvi de comportament que ens han provocat les TIC.

En aquests darrers anys, als mitjans de comunicació en general, podem trobar una infinitat d'articles amb relació a l'ús de les TIC i les seves conseqüències, que relaten més aviat fets negatius.

I és que, com qualsevol fet disruptiu de la història, és molt difícil valorar on anirem a parar, on ens portarà el fet que diverses hores de cada un dels nostres dies, ho passem en mode virtual, ja sigui a l'ordinador, a la tauleta o al mòbil.

Em crida l'atenció que, en aquest fet, podem distingir tres parts que contribueixen a modificar el nostre comportament en relació amb les TIC: l'aparell, els programes i la connectivitat.

D'una banda, l'ergonomia de les màquines, cada cop més còmodes, lleugeres, pensades per al seu ús en qualsevol situació de la vida, de l'altra, programes i aplicacions pensats per treballar, per a l'oci i per facilitar-nos les relacions. I, finalment, i no menys important, la xarxa, aquest fenomen, inintel·ligible per a molts de nosaltres, que ens connecta amb la resta del món.

Amb això vull ressaltar que hi ha tres àmbits que són treballats de manera independent, però amb un mateix objectiu, millorar constantment el seu propi rendiment, i el nostre?, què passa amb el nostre rendiment individual?

Crec que és indubtable que ho millora en gairebé qualsevol àmbit que se'ns proposi, informació, relació, comunicació, lleure, exercici, i, a canvi, obtenen la nostra ATENCIÓ, i si, en majúscules, per poder ressaltar el concepte.

Marian Rojas Estapé, mèdica i psiquiatre, que ha estudiat diversos anys el comportament humà amb relació a les pantalles i afirma que les xarxes socials han estat dissenyades per ser additives. Afirma que Sem Parker, el cofundador de FaceBook, va admetre que es van adonar que el que més li agrada a l'ésser humà és sentir-se estimat, per això es va crear el botó like.

La dopamina que es genera en aquest plaer, mal gestionada, produeix addicció. Cada vegada que rebem un like generem dopamina, heus aquí el fons additiu. Quan rebo like, em sento bé, però després m'arriba la baixada i n'estimo més.

Les empreses tecnològiques paguen molt bé a neurocientífics i altres professionals relacionats amb el tema, perquè els diguin com generar més consum a la pantalla. I és que, s'ha fet evident, que tots volem atenció, tots ens movem, per captar l'atenció el més aviat possible dels altres.

Si parlem del nostre temps de lleure, observem que les companyies de recerca de màrqueting situen el fenomen de les xarxes socials molt per sobre de les hores de cinema o de jocs digitals, quant a temps invertit, i és que les xarxes socials tenen un component clar d'intercanvi d'atenció.

La interacció amb aquestes aplicacions es dóna bidireccionalment.

D'una banda, capten la teva atenció amb continguts curts i atractius, on, a partir de la teva intervenció donant likes o temps a cada un, un algorisme intern està calculant quins són els continguts que més t'agraden i te'ls va oferint, per tenir-te allà, captiu.

De l'altra, tens l'oportunitat de generar contingut, a la recerca de l'atenció dels altres, del seu temps, dels seus likes o comentaris, una manera molt eficaç i operativa de sentir-te l'atenció, i, per tant, també volgut.

I qui no vol estimar i ser estimat? Des d'aquesta perspectiva és fàcil entendre per què les xarxes socials ocupen cada cop més del nostre temps, van millorant aquesta recerca d'atenció que constitueix el motor de la nostra vida a través de diferents aplicacions.

Així, en aquest moment, podem observar que, en el dilema inicial d'humans versus màquines, ens trobem en poder de les màquines. Elles, a més de donar-nos més temps alleugerint-nos de tasques rutinàries i intranscendents, ens tenen captivats consumint o oferint contingut personal i personalitzat en allò que seria una vida més aviat virtual.

Fem servir un perfil virtual, i el tractem tal com volem que ens percebin, la nostra personalitat virtual, i oferim el millor de les nostres vides com l'únic contingut de valor, el que ens atorgarà l'atenció dels altres. I així, en un cercle viciós, on donem i rebem diferents continguts que són millor que els de la nostra vida real.

Ens oblidem de viure en primera persona, per fer-ho mitjançant una càmera que ens roba el millor de cada moment.

Per això, els mitjans de masses i alguns gurus del comportament del tema, llencin veus en senyal d'alarma sobre el nostre comportament, i molt especialment sobre el comportament dels més joves: addicció a pantalles, canvis estructurals del cervell, problemes de conducta, retard en el desenvolupament de les habilitats socials, problemes d’atenció, etc.

Els professionals de la salut semblen no posar-se d'acord encara adoptant uns criteris comuns, s'afirma que a Internet sí que es poden fer una sèrie de conductes amb capacitat additiva, però que no es pot parlar pròpiament d'addicció a les pantalles.

Les conductes additives a Internet són un conjunt d'addiccions diferents entre si, la més coneguda és el trastorn per videojocs, encara que la prevalença és encara desconeguda a causa de l'escassa evidència científica, el que sí que se sap és que la pandèmia augmenti la seva freqüència, igual que la del consum de contingut en línia en general.

Això em fa pensar que potser la nostra vida real és molt menys atractiva que la vida virtual, i, per tant, el nostre inconscient, que no distingeix entre real i imaginari, ens empeny al perfil virtual a la recerca de felicitat.

I, si fos així, crec que el que estem vivint, forma part d'una etapa on encara ens toca madurar davant les conseqüències d'aquest important canvi de comportament. La natura, com no pot ser altrament, trobarà el camí per arribar a un equilibri que ens permeti continuar avançant com a societat.

Així, de moment, no crec que ni hi hagi tal dilema, humans versus màquines, real versus digital… al final són tecnologies que ens vénen a ensenyar coses de nosaltres mateixos, perquè aquest món en el fons reflecteix el que som com a individus, ajudant-nos a prendre decisions que s'han de dirigir, necessàriament, a perpetuar la nostra existència.

 

La adicción a las pantallas que nadie cuenta. Marian Rojas Estapé.

¿Los robots actuales son las TIC? (theeconomyjournal.com) Gloria Álvarez Hernández.

Ingeniera de Telecomunicación y doctora en psicologia social.

Qué son las TICs, sus ventajas y ejemplos para incorporar en tu negocio Docusign