Passa al contingut principal

Imatges Latents. La fotografia en transició.

 

Sense adonar-nos-en, ens hem fet addictes a les imatges. La fotografia ha deixat de ser una llaminadura per convertir-se en una droga dura. Entre l’anestèsia i l’estimulació, els seus efectes generen estats d’esperit que modelen les formes de veure el món i, encara més important, els valors per jutjar-lo. Avui tots produïm i consumim fotos. Pertanyem a l’ordre de l’Homo photographicus, una espècie de l’escala evolutiva encara poc estudiada.

............................................................................................................................................

 

Mirant enrere, la fotografia s’inscriu entre les grans innovacions de la tecnologia i la comunicació que van canviar el curs de la història: la revolució industrial, el vaixell de vapor, el ferrocarril, el telègraf... És a partir de la seva aparició que la imatge comença a circular i es democratitza, fugint del segrest d’aquelles elits que la utilitzaven per manifestar el seu poder. Perquè lluny de ser innòcua, la fotografia demostrava que el control de la imatge equival al control del món. A més en l’ordre filosòfic i espiritual, la fotografia transcendia el pas del temps i feia perviure el record. Permetia enregistrar la crònica d’esdeveniments assenyalats i deixar constància de biografies personals i col·lectives. La fotografia ens comprometia amb la identitat, la memòria i la certesa.

 

Però mirant endavant, ¿què passa al segle XXI?¿Què queda de la fotografia com a fragment o cadàver, com a acte de curiositat i d’arxiu? ¿Que en queda a l’era de la postveritat i els selfies, a l’era de les finestres? Indiscretes de Facebook i d’Instagram, de les emoticones i de l’spam? Avui ens enfrontem a la globalització ferotge i a les criptoeconomies, al presentisme i a la hipermodernitat, a la realitat virtual i a la intel·ligència artificial, a la computació quàntica i al multivers. El capitalisme de les mercaderies ha estat engolit per un capitalisme d’imatges. Internet, les xarxes socials, els telèfons mòbils i les càmeres de vigilància propicien una sobresaturació d’imatges que ja no actuen com a mediacions submises entre el món i nosaltres, sinó que esdevenen escenaris paral·lels on es desplega bona part de la nostra activitat. És en aquest paisatge que la fotografia s’esvaeix tal i com l’hem conegut i irromp la postfotografia.

 

La fotografia ha estat un mitjà viu i dinàmic que s’ha anat adaptant amb fluïdesa a les necessitats de cada època, però la sobtada intrusió de la postfotografia ens ha agafat amb els pixats al ventre. Patim una síndrome de pèrdua tant de bo compensada amb noves conquestes. Les imatges latents són els embrions d’una fotografia, unes potències que només es fan visibles amb l’acció del revelador. Ara ja no es tracta, doncs, de revelar la fotografia, de pensar com la fotografia és, sinó de com la fotografia ens fa, i a partir d’aquí arribar a saber més acuradament què i com som.

 

 Joan Foncuberta

Granollers, juny del 2022

 

Imatges Latents. La fotografia en transició.

Editorial Atmarcadia, SL

2022