Passa al contingut principal

VA HAVER UNA ÈPOCA, NO FA TANT DE TEMPS.

 

Va haver una època, no fa tant, en la que no a totes les cases hi havia telèfon (i parlo del fix, per suposat) Quan te’l posaven era com si ascendissis una mica més en la categoria social. I si quan sonava la trucada era per tu, t’aixecaves una mica amb aire indolent­ i anaves cap a l’aparell traient lleugerament el pit. . I amb això vull dir que quan sonava un telèfon no era per res baladí, les trucades es pagaven una per una, així que el que no era urgent podia esperar.

Quan era petita, a casa meva, no hi havien libres. I per mi , aquesta era la constatació que érem pobres. Va haver una època en que els llibres significaven molt més que lectura i la gent de peu creia que tot el  que estava imprès en paper se’l pressuposava cert i de qualitat

Aquest escenari que ara sembla de ciència ficció (com ha canviat i s’ha invertit el sentit d’aquesta expressió en pocs anys!) va ser real i al menys un parell de generacions dels que hi som ara pul·lulant per aquest món ho recordem perfectament.

Quan els mòbils van arribar a la vida dels mortals (i d’això no fa tant) crec que la majoria no vam ser capaços d’intuir el canvi tan profund com a societat que això suposaria. Perquè de la seva mà s’han colat, per l’escletxa d’una finestra que crèiem tancada i barrada amb el cartell penjat de privat,  tota la resta de coses que han canviat la manera de transitar per la vida. I si encara som escèptics, quan abans prenem consciència que som la resistència d’una guerra on només lluitem nosaltres, millor. Personalment, cada dia hi ha més coses que em fa mandra aprendre per un costat i en les que no vull invertir-hi la poca o molta matèria gris lliure que encara em queda, per l’altre.

La importància del mòbil, com tots els grans avenços, és contradictòria. No es tracta només de l’obligació d’estar localitzats en modo 24/365 si no que ens ha obert de bat a bat totes les portes, incloses les que ens encantaria tenir tancades: accés a tot el que hi ha, relacions personals, comerç, comunicació, informació al 1000% (el que vol dir que al menys el 900% és mentida) e inclús la possibilitat que qualsevol es converteixi per uns moments en reporter. Ara, si hi veus un accident o una baralla, el concepte ajudar es conjuga amb el de gravar, diuen que per deixar testimoni. I com passa als Encants de Barcelona, al Rastro de Madrid o al Sant Telmo de Buenos Aires, el problema està en saber triar.

Em vaig enamorar de la lectura abans que de cap persona i tot gràcies a que una professora va posar a les mans d’unes nenes de barri perifèric un llibre impossible de llegir però que, a les que vam aconseguir acabar-lo, ens va seduir per sempre (era de l’Anna M. Moix, per si algú l’interessa) Dels llibres m’agrada el tacte, m’agrada la olor, i m’agrada el lloc en el que em col·loquen quan en començo un. Cada llibre té el seu moment, i si mirem la nostra bibliografia podem fer un recorregut pel nostre GPS vital. Dit això, que és tot cert, em confesso lectora en format electrònic des de fa uns anys. Ja està dit!

El meu acostament al llibre electrònic va ser una mica com passa amb les segones i terceres relacions: que et tornes més pràctica perquè ja saps que si de cas l’envoltori no és tan important i en canvi si val la pena caminar amb algú que no suposa una motxilla a l’esquena, etc etc. Quan obres el llibre electrònic per primera vegada, enyores els colors, olors. tactes i tot el que és romàntic. Però al final, els que som més pràctics que sentimentals, acabem rendits al plaer de poder portar tota la biblioteca a sobre i de poder llegir en qualsevol lloc, a qualsevol hora, i amb qualsevol llum sense cap problema.

Que el mòbil com a germen, i tot el que penja d’ell com a eclosió, han estat una revolució en tot els sentits, no cal ni discutir-ho. Potser les persones que es dediquen al sector intel·lectual i artístic han estat de les més afectades (en el sentit més ampli de la paraula). Però després d’un temps (necessàriament curt) de desconcert han sobreviscut els que s’han adaptat. I entre aquests es troba el sector editorial. Si ho afirmo és perquè el conec una mica, i si sé que s’ha adaptat és perquè he observat com buscaven on era el nou públic i han canviat la seva diana de lloc. Publiquen llibres d’influencers, busquen fer productes per a no lectors (repeteixo, parlem d’editorials!) i busquen nous llenguatges (quan encara no es sabia l’abast que tindria el whatsap ja em vam demanar que escrigués històries que s’expliquessin per whatsap)

No fa tant de temps (si us hi fixeu, de res del que parlo fa tant) els editors i editores eren els deus i les deesses que decidien el destí de milers de persones que aspiraven, no a ser escriptors, això un ho és o no ho és, sinó  a poder viure dignament de la professió, cosa que només uns quants aconseguien. Arribar al despatx d’un ajudant d’editor ja era un èxit que es celebrava molt discretament. Tot i que la Vírginia Wolf ho va fer al 1917, competir des de l’autoedició era pitjor que un David contra dos Goliats. Però, precisament perquè ara tothom té accés al que abans era quasi prohibitiu i perquè les noves tecnologies posen al nostre abast possibilitats que abans ni somiàvem, molts escriptors han optat per autoeditar-se, alguns fins i tot amb força èxit. Però també cal dir que, a l’igual que amb les notícies (recordeu el 900% que us he dit?), hi ha molt més llibre fent bulto i la competència per vendre s’ha tornat més dura, no perquè hi hagi més qualitat, que no ho sé, sinó per la quantitat. Amb això no vull dir que l’autoedició sigui el camí, ni molt menys, només vull dir que al menys hi ha alguna possibilitat més de sortida quan les portes es tanquen.

No sé si ho sabeu, però el tant per cent que guanya un autor o autora per llibre en format paper venut, sovint no arriba ni al 10%. L’editorial inverteix molts cèntims per editar un llibre, una bona partida és per l'embolcall  (disseny de portada, maquetació, correcció, etc.) un altre per la comercialització i distribució i un altre  per la promoció, a banda de tota la part tècnica.

Amb l’entrada i arrelament del llibre electrònic, l'embolcall deixa de tenir gaire importància i els que l’utilitzeu sabeu de què parlo. Quan fas servir un aparell electrònic la portada no serveix de gaire res perquè no la veus mai (recordar  el títol ja suposa tota una gesta).  Ja no és necessari que  el llibre entre pel ulls com el menjar. Partida reduïda!

Sempre s’ha dit que la millor publicitat és el boca a boca. Pots recomanar un llibre de viva veu a quantes persones? 40? 100? Ara amb les xarxes socials, aquest número el podem multiplicar per milers si sabem utilitzar-les bé. Calen campanyes de promoció, és clar que sí, però diria que ja no són imprescindibles. Si una persona que tingui molts seguidors et recomana, l’èxit està quasi assegurat. Però atenció, perquè l’ascensor funciona cap a dalt i però igual que puja, baixa. Una altre partida que reduïm.

I referent a la distribució... no cal ni dir res. Les editorials no han renunciat a publicar en paper això seria disparar-se al propi peu. Però han entrat sense  massa escrúpols en les plataformes virtuals de distribució, perquè en realitat els consumidors, majoritàriament és el que fan servir. La pena és que han deixar caure pel camí a les seves lleials companyes de tota la vida, les llibreries, que fan el que poden per aguantar heroicament. D’això, de la seva perseverança i dignitat, si de cas, ja en parlarem un altre dia.

No ha estat fàcil pel món editorial adaptar-se i sobreviure. Han fet un esforç titànic per seguir les noves regles del joc que han marcat les noves tecnologies i ho han aconseguit, han trobat un equilibri força acceptable. 

Així que el problema no és ni la edició, ni el número d’obres que es publiquen ni l’accés a les mateixes.  La pregunta és: existeixen lectors suficients? Anem sumant o anem restant? Augmenta els número de persones que creuen que com es passen tot el dia llegint coses a les xarxes socials això ja les converteix automàticament en lectores? S’està complint aquella premissa que diu que el bon llibre és aquell que fa que no siguis la mateixa persona quan el comences que quan l’acabes?

Les persones que tenim certa edat, som la generació bisagra, la que ha conegut una cosa i l’altre. Els nostres pares no entenien moltes coses de les que fèiem nosaltres, però no fotem, els pares que molaven eren els que s’enrotllaven i et respectaven malgrat no t’entenguessin. Els pares que molaven eren els que hi confiaven.

Les tecnologies han guanyat, perquè ja hi són, formen part de l’ADN de les noves generacions. I ens agradi o no és una nova revolució que ha canviat el funcionament de la societat. Són les persones que han nascut en l’era del mòbil a la mà, les que han de trobar les seves eines per a discernir i ajustar les noves directrius, decidir si volen canviar el món o si deixaran que el món les canvií a elles. Digueu-me optimista, jo sí, jo hi confio, malgrat que no sé com ho faran.

Montse Linde

Desembre del 2023